تحقیق آشنایی با تاریخچه نقالی و پرده خوانی

دسته بندي : علوم انسانی » هنر و گرافیک
تحقیق با موضوع آشنایی با تاریخچه نقالی و پرده خوانی،
در قالب ورد، در 40 صفحه، قابل ویرایش،


چکیده :  
نقالی در ایران دارای سابقه سه هزار ساله است که ریشه در داستانهای اسطوره ای ، حماسی ،گرایش های مذهبی  و آیینهای دینی مردم دارد .
البته گونه هايي از نقالي هم وجود دارد كه در آن از آواز و موسيقي استفاده مي شود كه با نقل مورد نظر نقال همراهي و همگوني خاص خودش را دارد كه به آنها خنياگر گفته مي شود.
به اين خنياگران در آذربايجان عاشيق،‌ در تركمنستان بخشي،‌ در كردستان گوراني بُژ و در لرستان به آنها ميترو گفته مي شود. در گذشته به آنها گوسان و چرگر مي گفتند.
البته اين خنياگران بيشتر حماسه هاي محلي قهرماني و يا داستان هاي عاشقانه را نقل مي كردند.
البته مهمترين جنبه نمايشي در ايران را مي توان به تعزيه نسبت داد كه همان شكل تكامل يافته نقالي و پرده خواني است كه براساس روايات مذهبي، متون،‌ كتاب ها و .. به صورت خاص برگزار مي شده است.
با تکامل نقالی پرده خوانی شکل میگیرد که همان نقالی داستانها از روی تصاویر پرده هاست . پرده خوانی عمدتا مربوط به دوران بعد از ورود اسلام به ایران و در رابطه با موضوعات مذهبی اسلامی و شیعی بوده است ولی با آرام شدن جو مذهبیون در کشور پرده هایی با مضامین حماسی و اسطوره ای مربوط به ایران باستان هم رواج پیدا کرد.
نقالی و پرده خوانی در ایران به دو دوره ی پیش از ورود اسلام و پس از ورود اسلام تقسیم میشود .
دردوره پیش از اسلام نقالی همراه با ساز های تنبور و چنگ  که از سازهای اصل ایرانی هستند اجرا می شده است. که پس از ورود اسلام به ایران به خاطر باور مذهبی ها و روحانیون اسلامی، نمایش وموسیقی حرام اعلام شد . بنابراین نمایش بشدت کم رنگ شد و استفاده از ساز ها در اجرا ها ممنوع شد ولی با انطباق مضامین ایرانی بر موضوعات اسلامی اجرا ها کم کم جان گرفتند و فصل جدیدی در نقالی و پرده خوانی شروع شد .
نقالی در پیش از اسلام بیشتر مربوط به داستانهای افسانه ای و اساطیری ایران مانند اسطوره های بین النهرین ، جنگ رستم و سهراب ، هفت خوان رستم و اسفندیار  و مهمتر از همه سوگ سیاوش بوده است .
با ورود اسلام به ایران ، داستانهای ایران باستان و داستانهای اسطوره ای با داستانها و روایت های اسلامی منطبق میشود و تفکرات و اندیشه های اسلامی جایگزین آنها می شود .  مانند واقعه ی  سوگ سیاوش شهید اسطوره ای ایران باستان  و حادثه عاشورای امام حسین(ع) ، شهید والا مقام شیعیان .
تعزیه امروزی نیز برگرفته از نقالی مذهبی یا همان پرده خوانی میباشد که در دوره فتحعلی شاه قاجار رواج پیدا کرد .
در زمان صفویه نقالی و پرده خوانی در اوج خود قرار داشته و نقالان و پرده خوانان از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده اند .


مقدمه
ريشه ی نقالي و پرده خواني  
نقالی
داستانها و حماسه های نمایشی ایران باستان
 نمایش در زمان اسکندر
دلايل عدم رشد نمايش در ايران قبل و بعد از اسلام
 اجرا در قهوه خانه ها
 انواع صحنه در اجرای نمایش های قهوه خانه ای
نقاشی های روی پرده 
 دوران اوج نقالی و پرده خوانی
 پرده خوانی
 برخی از مشخصات و ویژگی های نقال و پرده خوان
 پیشینه باستانی نقالی
تكامل نمايش هاي آييني در ايران
انواع نقالي در شيوه اجرا
افول پرده خوانی و نقالی در عصر حاضر
نتیجه گیری
منابع

دسته بندی: علوم انسانی » هنر و گرافیک

تعداد مشاهده: 81 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 40

حجم فایل:60 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب ورد، قابل ویرایش